mandag 25. august 2014

Midtstuemekking

Er det ett rom i huset vårt som virkelig har fått lide under min forandringstrang så er det midtstua vår. Midt mellom kjøkken, stue og gang med trapperom ligger den. Sårbar og lett tilgjengelig for fingre som klør etter å flytte på puter, spikre i veggen, dra potetkasser fra det ene hjørnet til det andre og sette gamle hjortegevir og flasker til pynt i vinduskarmene.


Men nå (jada, jeg har tastet denne setningen før) stemmer det. Dagsenga har blitt flyttet inn mot veggen, og sittekomforten er en helt annen. Før satt vi med vinduene i ryggen, og dermed også utsikten. Nå lener vi oss godt inntil veggen og kan kikke ut på fjellene og jordene utenfor. 


For øyeblikket er dette mitt definitive favorittsted i huset, og mye kan tyde på at mann og barn er enige. Det er stor kamp om kvadratmeterne her om dagen. Som regel ender vi i en god klynge alle sammen. Helt til venstre er det også en gammel peis, så alt tyder på at høstens kosekrok er sikra. 


Loppis-Luxo-lampa klamrer seg fast i vinduskarmen og får følge av saftflasker, nyere vaser og løv fra hagens blodlønn. 


Pastellene henger fortsatt med hos meg, som de har gjort de siste seks årene, men jeg har blitt mer og mer glad i jordtoner. Og jeg synes de fungerer sammen. Jordtonene tøyler pastellene og sørger for at det ikke blir for søtt. Så får vi se hvor lenge pastellene får leve (gigaloppis den dagen jeg er lei)


Nå skal jeg prøve å la midtstua hvile litt. Og det samme skal jeg; her i dagsenga.

Ha det fint, kjære lesere!



11 kommentarer:

  1. Hei, laaaang ferie fra blogglandia . Litt godt også …. Vakkert hos deg som alltid. Nyt dagsenga, utsikten og livet i det fine huset :)
    Klem Ingrid

    SvarSlett
  2. Nydelig Marthe! Og ja, selvfølgelig må man kunne se ut, det er jo det viktigste for å leve, bortsett fra kanskje pusten da! Jeg kan ikke forstå de som mener at utsikten ikke er viktig, jeg har det ikke bedre enn når jeg bare kan sitte og se og se og se :)

    SvarSlett
  3. Nydelige bilder Marthe! :) Du kombinerer fargene så vakkert! Og forstår godt at det blir kamp om dagsenga. ;)
    Ønsker deg en fin septemberdag!
    klem

    SvarSlett
  4. Så utrolig koselig det ble i den skjønne stuen deres! En skikkelig kose-høst-krok har tittet frem. Ønsker deg og familien din en riktig god høst! :) Klem

    SvarSlett
  5. Det er så fint, så fin, så fint! Helt nydelig, faktisk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du og de gode kommentarene dine Åshild!:-) Det er viktig for meg at nettopp du liker midtstua, du som er selverklært midtstuedigger;-)

      Slett
    2. Den er bittelitt min, er den ikke? ;-) Alt du tar i blir fint, Marthe!

      Slett
    3. Den er helt klart bitte litt din, Åshild :-) Tenker alltid på hva du vil tenke om forandringene når jeg holder på her ;-)

      Slett
  6. Hei kan jeg spør hvor du har fått tak i den store vannlilje plansjen? Jeg fant en på landromantikk, men den var så liten

    SvarSlett
  7. Hei du! Litt seint svar her, denne kommmentaren hadde gått meg hus forbi. Vannliljeplansjen har jeg kjøpt på en blomsterbutikk her i Stryn. Jeg er alltid på leting etter blomsterplansjer, nesten umulig å oppdrive.

    Ha en fin dag!

    Smil fra Marthe

    SvarSlett
  8. Que preciosidad de sala, resulta tan relajada...

    SvarSlett

Kommentarer er toppen!